Få kontakt med kunder som har fått en skada på någon ruta på bilen och oftast då stenskott på vindrutan. Att jag kommer fram till detta beror bland annat på det som står till länken upptill höger på webbplatsen ’BOKA TID NU’ och även beroende på första meningen efter menyraden ’Få snabb hjälp med att laga vindrutan eller byta bilglas här!’. Syftet är ju alltså framförallt att få kontakt med kunder och förhoppningen är då naturligtvis att de bokar en tid för lagning av vindruta, byte av vindrutan eller någon annan lagning av ruta. Genomgående på webbplatsen finns det länkar med uppmaningen att ’BOKA TID NU’.
Målgruppen är främst kunder som fått till exempel stenskott på sin vindruta eller någon annan ruta skadad på bilen. Logotypen för Carglass som är placerad längst upp till vänster är också ett tydligt varumärke för företaget, då den även förekommer vid annonsering, tex i TV-reklam. Loggan (logotypen) används även som länk till förstasidan på hela webbplatsen [1], vilket är bra
Tycker att navigeringen i stort är väldigt bra och placeringen när det gäller logotyp och global meny som man kan förvänta sig [2]. Den globala menyn [6] är gjort med vit text på svart bakgrund, valen är där ’STENSKOTT’, ’BYTA VINDRUTA’, ’VÅRA TJÄNSTER’, ’PRISER’, ’KONTAKT’ samt ’VÅRA VERKSTÄDER’. Dessa val med länkar får gult streck under då pekaren är över valen [3]. Då man klickat på valet får valet gul färg och texten för det valet står även i bilden under menyraden [4].
Till höger finns logotypen för företaget, på översta raden finns några funktioner som man kan säga är en liten hjälpmenyraden. Här finns en text ’BOKA TID NU!’, där kan man klicka för att komma till en bokningssida. Till höger om denna finns även en symbol, där man kan klicka och få telefonnummer eller möjlighet att skicka e-post till företaget [5]. Längst ner på alla webbsidorna finns en större hjälpmeny, med många fler länkar [5].
Vid navigering på en större skärm (tex datorskärm) ligger det globala menyvalen som text [7], som ligger direkt under raden med Carglass-loggan och är logisk och bra. Den finns med på alla företagets webbsidor.
På en mindre skärm (typ smart mobiltelefon) eller då man zoomar ut en större skärm mycket, så ändras navigeringen på ett ganska logiskt sätt. Menyval finns där längst upp till höger, vid tre parallella streck. Där finns valen ’Stenskott’, ’Byta vindruta’, ’Våra tjänster’, ’Priser’, ’Kontakt’ samt ’Våra verkstäder’ och även en länk för att boka tid – BOKA TID NU. Tycker dessa var ganska bra konstruerat på webbplatsen, men kanske lite svårt att hitta dessa.
En del av bilder används för att göra innehållet trevligare och göra webbplatsen mer intressant att undersöka [8], tänker då tex på bakgrundsbilden överst på startsidan.
Framför den bakgrundsbilden finns två bilder, bild på coronavirus och en där kalibrering görs efter byte av vindruta. Ytterligare bilder nedanför dessa och alla dessa bilder, har fått alt-text vilket är bra [9][10]. Bilderna används även för att vissa vilken information som kan länkas till under dessa. Bilden på coronavirus används för att informera om att företaget vill vara seriöst och ta hänsyn till bland annat myndigheternas rekommendationer när det gäller pandemin.
Förutom bilder har jag även undersökt några små korta filmer som finns under menyerna ’STENSKOTT’ samt ’BYTA VINDRUTA’. En film förklarar vad som gör av Carglass vid lagning av en vindruta från stenskott och en när byte måste göras. Man har sett till att filmerna inte startar automatiskt och man styr själv här de visas [11]. Båda filmerna är informativa och berättar enkelt vad som görs [12].
Har aktiverat skärmläsaren på datorn och undersökt hur det fungerar på webbplatsen. För mig var det inte så lätt att förstå hur man ska kunna läsa och hitta på webbplatsen, om man inte kan se eller ser väldigt dåligt. Har förstått att man då ska kunna flytta sig fram på sidan med hjälp av pilknapparna. Tyckte det ändå fungerade ganska bra att göra detta, fast jag var ovan att göra detta. Man har lagt tydliga länkar och det viktigaste först på webbsidan [13], vilket är bra.
Även att öka textstorleken verkar fungera bra.
Vad jag förstår så anpassar sig webbplatsen bra till en mindre skärmstorlek. Har testat på min mobiltelefon. Har även testat med Responsive design checker. På större skärmar placeras oftast två bilder och tillhörande textinformation vid sidan om varandra. Men på mindre skärmar (eller zoomar upp skärmen mycket) skrivs rubriktexter på fler rader och då läggs även bilder och motsvarande text i ordning efter varandra. Att skrolla ner kommer då att behövas mer. Men texten hänger väldigt bra ihop ändå, fast den ibland måste läggas på fler rader. På smalare skärm blir det ofta att man får expandera genom att trycka på ett plustecken och få mer länkinformation, detta gäller tex söklänkarna längst ner på webbplatsen.
Logotypen på startsidan bör inte vara länkad, detta är inte bra speciellt för de som använder skärmläsaren. Det bör även finnas en textlänk för detta på alla sidor [14].
Då man klickar på de fyra olika länkarna i den globala menyn (dvs andra raden). Vid klick på det sista alternativet, ’VÅRA VERKSTÄDER’ så förändras första raden med loggan. Loggan och länken ’BOKA TID NU!’ flyttas då något i sidled och symbolen ’röd-gubbe-med-headset’ försvinner helt. Tycker att man hade kunnat behålla den raden lika på att sidorna. Anledningen är kanske att man inte vill vissa ett centralt telefonnummer och mailadress, då man tänker hitta en speciell verkstad i Sverige.
Tycker att den stora bilden på startsidan är i lite för mörk. Kanske hade varit bättre med en något ljusare.
Om man klickar på det som ser ut som ett sikte och ska hitta ’Din plats’ enligt:
Så verkar man inte få upp den plats där man befinner sig alltid. Antar att det är kodningen bakom i JavaScript som inte fungerar helt rätt. Man måste då godkänna att företaget kontrollerar vilken position man har geografiskt. Har inte kunskap hur detta fungerar, men kanske går det att förbättra vad resultatet blir, på något sätt. Fyller man i postnummer så fungerar det jättebra. Har provat i några olika webbläsare.
[1] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 69 och 122.
[2] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 78.
[3] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 118.
[4] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 129.
[5] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 135.
[6] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 134.
[7] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 130.
[8] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 57.
[9] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 60.
[10] T. Sundström, "anvandbart.se," Använd bilder | anvandbart.se, 2005 [Online] Tillgänglig: http://www.anvandbart.se/ab/alt [Hämtad: 2010-02-26]
[11] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 72 och 73.
[12] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 74.
[13] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 115.
[14] T. Sundström. Användbarhetsboken. Lund: Studentlitteratur, 2005, s 122.